Thursday, September 2, 2010

M.A.A.F

Hidup ini kalau tak memerlukan antara satu sama lain, bukanlah dinamakan hidup. Kalau kita perlukan orang tapi orang lain tak perlu dalam hidup kita,itu pentingkan diri.
Hidup manusia sehebat manapun takkan terlawan hebat Allah.
Hebat manusia itu cuma secubit garam yang Allah pinjamkan, Hebat Allah tidak pernah kita bayangkan,Lebih hebat dari yang kau tahu. Allah lebih Hebat dari semua itu.

P.E.N.G.A.M.P.U.N.A.N dari Allah itu sentiasa terbuka buat Hamba-hambanya yang hina lagi menhinakan. Tapi bagaimana kemaafan daripada hamba dengan hamba? Insan dengan insan. Manusia dengan manusia. Pernahkah kita terfikir? Salah yang kecil membawa kepada besar? Kesilapan yang kita tak sedar membawa kepada buruk dalam hidup kita. Kita terlupa meminta maaf. Andai kita sakiti hati hamba, selagi hamba tak memaafkan Allah juga begitu. Cuba kita renung kembali~ Amati kembali~ Ada? Selalunya kita mmg tak sedar.

M.A.A.F itu bukan suatu yang menghina diri sendiri, bukan suatu yang jahil, bukan suatu perkara yang bodoh, bukan membuat kejahatan, bukannya mati anak dibunuh.

K.E.M.A.A.F.A.N itu suatu proses mendamaikan jiwa, menjernihkan batin, memperbetulkan mana yang salah, memulihkan mana yang tersasar, memenuhi kembali mana ruang kosong dalam hati.

M.I.N.T.A M.A.A.F sebelum terlambat kepada yang pernah kita sakiti, sebelum ianya parah, sebelum ianya menjadi racun dalam hidup, sebelum ia sebati dalam diri.

Andaikata, kita disakiti tak kira banyak mana kebaikkan kita telah buat. M.A.A.F.K.A.N.L.A.H.. Mungkin itu proses TIMBAL BALIK.

Mungkin kita tidak pernah berfikir,

"Kita buat BAIK dibalas JAHAT. Mgkin dulu kita pernah buat JAHAT dgn orang lain. Kalau dulu kita buat JAHAT tapi dibalas BAIK. Mgkin dulu kita pernah buat BAIK dengan orang lain."

Methodologinya tetap sama~

No comments:

Post a Comment