Friday, September 10, 2010

Jalan raya ~ Cari pasal!

11.00 p.m

"Ya! Masih lagi terus setia bersama kami Dj aj,santy dan niz disini. Hantarkan sms ucapan anda taipkan "KK NAMA LOKASI UCAPAN hantar ke 32776 atau telefeon kami 088-4480996". Kusyuk sahaja mamaku mendengar Dj-dj radio berceloteh pasal raya pertama. Entah apa yang seronok sgt dgr siaran tu smbil tergelak2 mamaku, aku dari tadi hanya mendiamkan diri, mempersetankan semua yang lalu di ruang telingaku. Fikiran ku kearah mana entah. Hanya memandang luar tingkap kereta dan mendiamkan diri. Aku terlupa, terima kasih kepada "empunya" brodband bagi membenarkan aku blogging dalam kereta ni. Entah apa khabarnya, sihat ke tidak, sms pun tidak..Kol?jauh sekali. Ndapala janji dia ok. kn? Pandangan mataku terhenti pada "Flat" nombor kereta yang baru sahaja memotong kereta papaku. SS 1455 K. SSK? (Dalam hati: Oi! Perli ke) ahh..kenapa semua ini masih mengamit fikiran dan perasaanku, dikala aku mahu semuanya dalam keadaan baik. Yap, sudah lama ku merancang sebenarnya. Kalau2 ada kereta sendiri, flat nombornya SS 2707 K. Nda kisahlah apa terjadi, sbb dari dulu lagi aku cinta SSK. Tapi untuk mencapainya, jauh sekali. Atau mungkin tak tercapai dek hati barangkali. Ahh..Biarlah hatiku binggung begini. Yang penting aku sendiri. Baru sahaja tadi kami berada di kubur arwah nenek, ni mau dekat KK sudah ni. Destinasi setiap tahun raya pertama, tanah tumpah darahku, Kg.Benoni,Papar. Perjalanan 1 jam. Boring.

12.00 p.m
Entah mcm mana, tiba2 aku tertidur. Indah dibuai mimpi yang aku sendiri tak faham kenapa mimpi itu kian kali menjelma. Zz..

1.00 p.m
Baru ja bangun dari tdur, mau smpai sudah! Laju papa bawak kereta. Padahal 60 km sejam. Biasalah, cara "old school" bawak kereta. Slow,steady and relax. Rumah pertama menjadi sasaran rumah arwah pak ngah, cucu-cucunya kian membesar. Ada yang smpai ku tak kenal wajah. Tgk2 dah besar pjg. uisk. Pantasnya dunia berputar, smpai aku tak sempat untuk berbuat apa2 lagi untuk diriku.~

1.30 p.m
Usai sahaja di rumah itu, kami singgah sebentar di "Teratak terakhir" yang menempatkan mereka yang telah pergi. Ku usaikan Surah yaasin dan alfatihah kepada arwah-arwah. Moga mereka di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. Tiba-tiba diri ini lancang je berbiacara "Mama, ini kubur siapa?". Ini nenek, itu atuk, itu pak ngah, itu pakcik. (Dalam hati~ Ramai yang telah pergi. Aku bila?) "Mama, nnt aku mau dikuburkan disini juga, disisi atuk, nenek, pak ngah,pak lang." Buntang sahaja mata mamaku. Terdiam. Entah apa yang difikirkannya. Aku pun tak tau kenapa aku berkata demikian. Smpai kah sudah masa ku?Wallahualam. Ku berlalu pergi smbil memandang ke belakang,kubur. Kosong~

2.00 p.m
Singgah sebentar di rumah abg saudara, ramai ditambah lagi dengan keretanya banyak. Memang orang kaya pun abg saudara aku ni, kereta da lebih 7 buah. Pening tgk kereta byk2~ Mahu ja ku minta satu ^^. Pemilik resort lagi. Memang patut dia dapat suma itu, sbb dia berusaha. Idola ku suatu ketika dulu. Tak banyak yang mahu ku cerita ketika ini, hanya duduk dan melihat Tv sahaja. Lantas, anak buah ku yang sudah lama tak kutemui muncul. Wah! Kedua-duanya sudah besar pjg+tinggi. Farah, ayu je bertudung. Awang,jerawatnya mematangkan wajahnya. Kami berbual pjg. (Padahal dlm hati ku, entah kemana).

3.00 p.m
Usai bersalaman, kami singgah lagi satu buah rumah yang memang dulunya ku membesar di rumah ini dulu, rumah arwah pak ngah. Kalau pak ngah masih ada, pasti aku kaya dengan "mercun" dan duit raya. Tapi suasana kali ini berbeza, pemergiannya dirasai setiap tahun, setiap kali raya menjelma. Masuk sahaja ke dalam rumah, kak long ada kat rumah. Laa...dah besar panjang anak-anak kak long. Laju je ku tanya, " Kak, anak kakak yang no.2 ni siapa nama" Siti Aqilah katanya. No.1 pula? Siti sarah. Gulp, menelan air liur. (Dalam hati ~ senyum). Cepat2 ku arahkan mata ku ke arah Tv. Layan abg ngah tgk tv g best. Citer pe tah! Tiba-tiba,abg ngah ajak ke pekan. Beli air untuk dihidangkan pada tetamu. Aku membontot ja di belakang. Abg ngah memberhentikan kereta di G mart, sekali lagi aku diperli. SS 3030 K di depan mataku. ( Dalam hati ~ ..................)

6.00 p.m
Kini, aku di dalam kereta, pulang ketempat asalku membesarkan. Jalan penuh sesak, banyak kenderaan yang memotong. Aku sudah malas memandang ke luar tingkap. Takut diperli berkali-kali. Entah, padahal hati..(R.....). Dan kini juga, sekejap lagi ku akan lalu di hadapan UMS. Ahh..Malas nya aku nak balik~ entah. Terngiang-ngiang setiap bait kata2mu. Ahh!~aku mahu lelapkan mata sebentar. Hujan diluar tingkap sana. Hujan dalam hati~




No comments:

Post a Comment