Tuesday, November 30, 2010

Muka Surat 1;

"Dengan lafaz sekali nafas ku menyebut NamaMu ya Tuhanku Yang Maha Mengetahui lubuk naluri terpendam jauh, Agar mudah bagi ku lurus dalam niat mencapai hasrat berkasih sayang"

Jari menyusuri pena ini sekali lagi, mungkin ada bait cinta, mungkin ada persengketaan, mungkin ada perkenalana ukhwah, dan mungkin ada perjuagan yang belum selesai.
Biarlah saya bahasakan diri sebagai "aku". Supaya dekat dengan pembaca.

"Alhamdulillah" papa ku menyebut. Tersenyum. Pilu hati hati sang ayah.
Dikala menunggu kelahiran yang pertama kali dalam hidup. Papa mengazakan telinga ku.
Sejuk pilu menusuk ke dalam jiwa. Syukur aku di lahirkan dalam islam yang jitu.
Termaktub perjanjian di alam roh, bersumpah roh itu dengan nama Tuhan.
Lahirnya aku membibit suasana gembira tak terhingga.
Diberi nama, Aku "Mohd Nizhamul Hayat" sepunya diri. 7 jan 85.
Nama itu termaktub dalam hidup ku.
Ertinya "Peraturan kehidupan yang terpuji".

Mama dari tadi tersenyum melihat gelagat si papa.
Kejap berdiri, kejap duduk, kejap mendukung dan tidak senang duduk.
" Asyik menangis bayi ini" kata papaku.
" Budak bang, apa yang dia tahu, menangis kerana takut dengan dosa noda dunia" Balas mama.
"Sama wajah budak ini dalam mimpiku" kata papa lagi.
"Ya, saya ingat cerita itu" mama lalu tersenyum.


Meniarap, Merangkak, Belajar berjalan lalu berlari laju~

Genap umur ku 5 tahun. Seorang yang comot, berhingus, baju selalu sahaja kotor, lompak dan lumpur detinasi petangku serta selalu sahaja merajuk. Ah? Terkenang ku dulu, peristiwa ku masuk parit. Kononnya belajar berbasikal, kaki tak sampai, bontot apatah lagi, kekiri kenanan, entah bagaimana silap "stering",'stering" jadi mangsa padahal silap sendiri, terhumban aku dengan basikal mountain bike dibeli papa. Yang lucunya, sebangunnyaku siap makan kangkung~ rakanku sepermainan ku cuma mengeleng2, kawan-kawanku memang mengenali ku sebagai "lagenda budak nakal".

Apatah tidak, hutan belakang rumah, lumpur, sawah padi, memanjat pokok mangga yang tinggi, melastik burung di angkasa dan macam-macam "experimen pembedahan" ku lakukan pada binatang seperti cicak memang selalu, ayam ku kejar, kalbun tembak pakai senapang kayu (sopan skit huhu), kerbau baling guna batu, lembu?memang makan mercun kecuali lipas. Eee...lipas! Geli aku. Mahu terbang dengan penyapu. Semua itu aktiviti harian ku. Hidup mesti bebas mungkin motto hidupku dikala itu.

"Esok nong pegi sekolah tadika ya?" kata mama ku lembut.
"Sekolah? Sama tempat manja dan beecher ka? jawabku.
Manja jiran ku sewaktu kecil, begitu juga chrisher, beecher dan micheal.
"Ya sayang" tambah mamaku.
"Oh.." Jawabku mudah.

Berbunga riang jiwaku dikala itu, tapi langsung hilang bila kawan mengajak bermain. Apakah sekolah itu sebenarnya?tertanya-tanya juga sewaktu bermain. Ah?persetankan semua itu. Mungkin aku sudah besar dan perlu ke sekolah jawab ku sendiri. Papa belikan ku kasut, beg, "pencil case", pemadam, pengasah pensil, pembaris. Apa yang ku mahu, ditunaikan sahaja. Siap beli bekas air berwarna pelangi. Riang hati ku.

"Lau she chau annnn!!" Langsung tidak ku fahami maksudnya. Cuma berpura-pura mengikut gerak bibir rakan sebelah. Ramai murid-murid berbangsa cina dalam sekolah ku ni. Aku?pelik kenapa aku belajar bahasa cina?Yang juga pasti, jiran ku juga bersekolah di sekolah yang sama. SRJK TADIKA (C) CHEN SIN, TUARAN. Ah. Janji ku sekolah. Tidak ku sangka aku akan belajar di sekolah ini, apa yang pasti kata papa ku dulu, supaya kita tahu bahasa orang lain. Masa tu, ku dikelas "Apple", jiranku pula " di kelas "strawberi".

Perangai ku berubah sedikit, dimasa tadika. Pendiam, kurang aktif, dan pasif. Entah mengapa.

"Hi saya johan" tersenyum rakan sebelahku iras-iras wajah cina.
"Ini Hyder" Tambahnya lagi.
"Saya nizmul" entah macam mana nama itu terpacul keluar dari lidah. Melakat sampai sekarang.

Kami bertiga jadi rakan baik sampai umur 6 tahun, kemana kami pergi. Disana lah kami bertiga. Biasalah, kawan masa budak-budak ni untuk bermain sahaja. Nanti ku ingat semula cerita lama ni, Semakin pudar di ingatan. Yang ku ingat skrg ni, Hyder sudah jadi Artis Akademi fantasia walau terkeluar pada peringkat awal dan Johan semestinya, anak dato' sudah kaya rasanya. Lama tidak ku temui mereka. nanti sambung cerita di masa sekolah rendah, SRJK (C) CHEN SIN pula. Pening mengatur ayat. Hahha.~ Sambung...

No comments:

Post a Comment