Thursday, August 26, 2010

Dunia barukah itu?

Bumi, kalau kita amati tercipta diatasnya tumbuh-tumbuhan menghijau disertai pergolakkan udara..Lengkap satu pusingan matahari terbenam dan terbit,Siang malam dan pagi dinihari,Setiap detik setiap saat..Umpama kau dan aku..Memerlukan..tapi berbeza dari sudut pandangan hati..satu ketimur dan satu kebarat...smpai kehujung sana belum pasti ianya bercantum..Ditimur, terbitnya pelangi..indah..Biru,merah,kuning..smpai kau terpesona memandang...tidak berkelip pandangan mata...bergedup sang arjuna jiwa..Dibarat,hujan..lebat..menengelamkan seluruh pelusuk insan..banjir dimana...hujan dalam hati tak berhenti...hanya mampu meminta tolong dan bantuan...Pada Tuhan..Kawanku kata:"Sabarlah kau sahabatku dengan banjir itu, ada hikmahnya yang tersendiri dan akan menjadi kebaikkan dirimu, walau byk penyakit seperti kusta dimasa banjir sekali pun itu adalh dari Tuhan". Aku terpingga-pingga dengan katanya,ditimur ada pelangi cukup indah dan terbias warnanya dan takperlu untuk menghadapi banjir..Aku terkena banjir kilat malah memburukkan keadaan lagi aku hampir mati lemas haritu? Apakah hikmahnya? Tuhan sahaja yang tahu..Cepat-cepatku beristigfar..Tak mengapalah.."Sabar dan bersabar sahaja aku mampu seumur hidupku". Itulah hakikat dunia...dan kita tak mampu mencipta dunia yang baru walau dunia baru itu lebih baik daripada dunia yang lama...tetapi sebenarnya dunia lama itulah terbaik..kita sudah terbiasa menghirup udara segar didalamnya..gelak ketawa di atasnya...mengira bintang-bintang hari demi hari...Ya Tuhan..Apakah semua ini?Kau umpama memberi tanda ku akan masuk kedasar bumi.

No comments:

Post a Comment